Saturday, August 22, 2009

Rim sport lebih teguh

MASALAH tayar pancit mungkin disebabkan terdapat benda asing di dalam tayar hingga menyebabkan tiub mengalami kebocoran.Ada masanya, tayar yang mengalami kerosakan menyebabkan dawai halus pada ruang dalam tayar terkeluar sehingga kerap mengalami kebocoran tayar. Periksa dengan mekanik apabila menukar tiub atau tayar baru.Tidak dinafikan penggunaan rim sport lebih baik berbanding rim keluli yang dibekalkan pada motosikal baru kerana ia berat.Binaan rim sport lebih teguh dan mengurangkan kemungkinan ia berubah bentuk apabila dalam keadaan yang ekstrim.Perubahan ini memang tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan berlaku hanya sekejap saja sewaktu membelok, namun akan dapat dirasakan.Pemilihan rim sport membolehkan penggunaan tayar tidak bertiub yang jauh lebih teguh dan selamat untuk tunggangan seharian.Tayar tidak bertiub lebih tahan lama dan selamat berbanding tayar menggunakan tiub. Ini kerana tayar berkenaan jika bocor tidak kehilangan angin secara mendadak hingga menyebabkan hilang kawalan motosikal.Kualiti campuran getah tayar tidak bertiub juga lebih baik berbanding tayar tidak bertiub kerana ia direka untuk menyimpan tekanan angin dalam tayar.Penggunaan sport rim lebih ringan sebenarnya meningkatkan kuasa motosikal kerana peningkatan nisbah kuasa-ke-berat (power-to-weight ratio). Kuasa yang sedia ada dapat menggerakkan motosikal dengan lebih baik kerana berat bebanan keseluruhan menurun.

Read more...

Rantai perlu sentiasa berminyak

BANYAK punca menyebabkan rantai menjadi putus dan tidak tahan lama. Antaranya pemilik kurang memberi penjagaan terhadap keadaan rantai sehingga menyebabkannya kering, menunggang dengan laju selain memotong rantai yang semakin haus.Perkara ini menyebabkan fungsi rantai bersama gegancu terganggu dan mudah putus akibat geselan yang tidak sempurna.

Penjagaan rantai sangat mudah dan pemilik perlu memastikan ia sentiasa berminyak dan tidak kering. Antara faktor menyebabkan rantai mudah kering disebabkan sering terkena air.Sekiranya rantai menjadi kering, ia cepat panas dan cepat haus hingga menyebabkan menjadi longgar.Rantai yang kering atau rosak selalunya berdesing atau tersangkut dan sekiranya ia berlaku, periksa dulu pin sambungan rantai atau setiap sambungan.Sentiasa minyakkan rantai dengan minyak bersih dan elakkan daripada menggunakan minyak hitam kerana mungkin mengandungi bahan logam haus dari enjin.Bersihkan rantai selepas melalui jalan yang berhabuk kerana debu jalanan yang melekat pada rantai mempercepatkan kehausan serta memendekkan usia rantai dan gegancu anda.Rantai yang memanjang melebihi had juga perlu ditukar dan tidak digalakkan memotong rantai dan menyambungnya semula.Jarak terbaik untuk menukar rantai adalah sekitar 60,000 kilometer, bergantung kepada faktor tunggangan dan keadaan persekitaran.Oleh itu, pemilik hendaklah sentiasa memeriksa rantai dan pastikan operasinya licin dan senyap apabila memusingkan tayar belakang.Setiap motosikal mempunyai penanda kehausan rantai pada hujung gandar atau axle belakang.

Apabila melaras rantai, perhatikan tanda berkenaan atau jika tiada tanda, memadai dengan memerhatikan sama ada skru pelaras habis dipusing, tetapi rantai masih kendur, maka tukarlah rantai anda.Satu lagi tanda kehausan rantai dan perlu ditukar apabila ia tidak lagi sama muat dengan gegancu (sprocket) anda.Ini menyebabkan ia bergesel dengan kuat sehingga menghasilkan bunyi bising serta boleh menyebabkan kemalangan akibat rantai beralih daripada gegancu.

Read more...

Tukar minyak hitam elak geseran pada enjin

MINYAK hitam memang perlu ditukar untuk memastikan pelinciran yang baik. Minyak pelincir yang terlalu lama akan mengalami proses penguraian dipenuhi dengan kotoran dan logam terhakis akibat proses geseran yang berlaku apabila enjin beroperasi.Kandungan sulfur dan asid turut bertambah dan menyumbang kepada kehausan enjin yang tinggi. Kandungan sulfur dan proses penguraian minyak ini menyebabkan minyak pelincir hilang daya pelinciran dan menjadi cair.Ini dipercepatkan oleh haba yang dialami minyak sewaktu enjin beroperasi dan minyak pelincir menyumbang kepada proses penyejukan enjin.
Ia menyebabkan paras minyak menjadi rendah dan enjin cepat panas, begitu juga jentera yang menggunakan minyak pelincir lama.Ada jentera yang lebih besar kuasanya yang menggunakan sistem penyejukan minyak bagi menyumbang kepada proses penyejukan enjin.Memang ada yang mengatakan pelinciran enjin dua lejang seperti Yamaha RXZ banyak bergantung kepada minyak pelincir 2T, tetapi tidak harus dilupakan bahawa minyak pelincir 4T diperlukan bahagian enjin yang lain seperti kotak gear yang mengalami bebanan agak berat sewaktu operasi enjin.
Oleh itu, janganlah melambatkan penukaran minyak pelincir kerana ia merugikan anda sendiri. Tukarlah minyak pelincir anda dengan yang baru setiap 5,000 kilometer (km) perjalanan atau paling lewat enam bulan daripada tempoh servis terdahulu.

Read more...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP